We all have an Approximate Number System (ANS) in the dorsal stream of our brain that allows us to estimate and compare the number of items and events in simple situations (e.g., flashes of light, dots on a screen, series of beeps). We use this cognitive system every day (e.g., to estimate numbers of fruit at the store, reason about money and exchange, and to understand number words). In this talk I will show that some people have a more precise ANS than others. And, these people also tend to do better in school mathematics – showing a link between our basic Approximate Number System and our school math abilities. I will show that the ANS is part of the dorsal stream in the brain. For example, people with disrupted dorsal functioning (e.g., individuals with Williams Syndrome and children born premature) also show disrupted ANS functioning. And, people with enhanced dorsal functioning (e.g., action videogame players) show enhanced ANS functioning. Lastly, I will show that the ANS can be improved with practice in children, and that this enhancement does help children’s school math ability. In total, the ANS is a cognitive system that links Education, Cognition, and Neuroscience.
Todos tenemos un Sistema Numérico Aproximado (ANS) en la vía dorsal de nuestro cerebro que nos permite estimar y comparar la cantidad de elementos y eventos en situaciones simples (por ejemplo, flashes de luz, puntos en una pantalla, series de bips). Todos los días usamos este sistema, por ejemplo, para estimar el número de frutas en el supermercado, razonar sobre dinero y cambio, y para comprender las palabras que representan números. En esta charla voy a mostrar que algunas personas poseen un ANS más preciso que otras, y que estas personas también tienden a mostrar un mejor desempeño en matemáticas en la escuela – lo que muestra una relación entre el Sistema Numérico Aproximado básico y las habilidades matemáticas escolares. Mostraré que el ANS es parte de la vía dorsal del cerebro. Por ejemplo, las personas que presentan una disrupción en la función dorsal (por ejemplo, personas con Síndrome de Williams y niños prematuros) también muestran una disrupción en el funcionamiento del ANS. Asimismo, aquellos con función dorsal elevada (por ejemplo, jugadores de videojuegos de acción) muestran un funcionamiento del ANS mejorado. Por último, mostraré que el ANS puede entrenarse en niños, y que este entrenamiento los ayuda en sus habilidades matemáticas escolares. En conclusión, el ANS es un sistema cognitivo que une Educación, Cognición y Neurociencia.